Premium Ads

Otomotiv Sanayii Dernebine başkan olan Cengiz Eroldu şunu belirtti: "Türk tedarik chaininin ABD'de yatırımlar yapabilmesi mümkün, mevcut olanlar az sayıdadır ancak bu durum artabilecektir."

Otomotiv Sanayii Birliği (OSD) başkanı Cengiz Eroldu, Amerika Birleşik Devletleri ile Çin arasında yaşanan gümrüksüzlik gerilimlerinin dünya düzeyindeki satışları karışık bir duruma çektiğini vurguladı. Bununla beraber, Türkiye'nin bu sürecin içinde ABD piyasasındaki traktör ve parça endüstrilerinde öne çıkabileceği konusunda fikir beyan etmiştir.

OSD başkanı Cengiz Eroldu, düzenlenen medya toplantısında otomotiv sektörünün 2024 yılı performansını değerlendirdi ve sektör hakkındaki tahminlerini ve geleceğiyle ilgili görüşlerini aktardı.

Eroldu, bu yılın başındaki dönemleri belirsizlikler ve dalgalanmalarla geçirdiğini belirtti. Oto sektörü olarak 2024 yılı için yatırım yapma planlarını sürdürdüklerini duyurdu ve Türkiye'deki otomotiv üretiminin geçen yıldaki 2,2 milyon üniteye ulaştığını bildirdi.

Eroldu, bu sayının geçen yıldan %8 daha fazla olduğunu belirtti ve söz konusu kapasitenin sadece OSD üyeleri tarafından işletilen üretim tesislerini içerdiğini-stress ederek-net ettirdi. Ayrıca, Eroldu şunu açıkladı: "Mevcut durumda bulunan 175bin araca yakın olan TOGG üretimi dahil olduğunda, şu an Türkiye'nin toplam otomotiv üretim kapasitesinin yaklaşık olarak 2,4 milyona ulaştığından bahsedebiliriz."

Eroldu, 2024 yılınu 1 milyon 365 bine yakın üretimiyle kapatmalarını ve bunun ön yıldan %7 azalma olduğunu belirterek hatırlattı.

Eroldu, üretimin 2024 yılında zorlu bir dönem olacağını belirtti, yine de otomotiv sektöründeki yaptıkları yatırımların sonuçlarını aldığı için bu yılda ve gelecekteki yıllarda üretime tekrardan impülse vermek istediklerini söylediyse.

Vurgula, ertemenin 2024 yılında 1,2 milyar dolar tutarında bir yatırım gerçekleştirdiğini belirterek, son 10 yıl içinde Türkiye'deki otomotiv sektörü tarafından yapılan toplam yatırımların 10 milyar doyara ulaştığını anlattı.

Erodaldı, "Geçen yıl 37,2 miliar dolardaki rekor seviyeyi aşan ihracat sonuçlarından dolayı memnun olduklarından bahsediyoruz. İşsizliği azaltmada otonom motor endüstirisinin ekonomimize sunduğu büyük katkı önemlidir. Araştırma ve Geliştirme harcamalarımıza devam ederek arttırmaya çalışıyoruz; bu yıl 21,3 miliyar lira harcandığından 2023 yılına göre %61'lik bir yükseliş ortaya çıkıyor. Otonom Motor Endüstrisi Derneği'nin (OSD) 13 üyesinde 16 araştırma-geliştirme merkezi bulunmaktadır ve bunlarda yaklaşık 6 bin kişi işe alınmış durumda. Bu şekilde hem otomobil üretim sektöründe hem de Türkiye'deki tüm sanayide araştırmacı-yaratıcı çalışan sayısı açısından oldukça değerli bir kaynak oluşturmuş oluyor." dedi.

Amerika Birleşik Devletleri'nde nispeten bir rekabet avantajı oluşabilir.

Cengiz Eroldu, büyüyen Ticaret Savaşları'ndan söz ederken, giderek daha zorlaşan ve karmaşıklaşılan bir ticari çevreye girdiğimizi belirtti.

Eroldu, ticaret savaşının yanı sıra iklim değişikliği faktörüne de dikkat çekerek, sectorün hedeflerinin yeniden gözden geçirilmesini beklediğini belirtti. Sectorün birçok boyutta oluşan karmaşık bir durumla karşı karşıya olduğuna işaret etti. Ayrıca, ABD'nin otomobile uygulamaya aldığı %25'lük gümrüğü 3 Nisan'da yürürlüğe girdiğini vurgulayan Eroldu, bu oranın traktörlere, minibuslere, midi buslara, otobüslere ve 5 ton aşan yük taşımacılığı amacıyla kullanılan araçlarda geçerli olmadığını açıkladı.

Eroldu şunları belirtti: "Türkiye'nin otomotiv sektörü gözünden seeing göre Amerika Birleşik Devletleri'yle pek fazla araca girilmeyecek çünkü bu pazaar bizim için oldukça uzak. Ücret ithal etmekte olduğumuzu kabul ediyoruz ancak aynı zamanda traktörler, minibusler, midi buslar ve otobüsler üretmek ABD piyasası için zordur; yine de başka pazarlarda nispeten daha yüksek rekabet avantajına sahip olma durumu yaşanabilir."

Eroldu'nun sözleriyle, Türkiye otomotiv sektörünün her yıl ABD'ye yaklaşık 1,4 milyar dolar tutarında ithalat yaptığı hatırlanıyor; bu oranın içinde tedarik endüstrisinden 1 miliar dolara ulaşan kısmı aktarılmıştır. Erodula şunu belirtildiği, “Bu rakamlardaki 178 milyon dolar traktörlere ve 166 milyon dolar ise otobüs ve minibüsüne yönlendirilmiş. Bu nedenle, traktör ve otobüs-minibüs pazarlarında karşılaşılan etkiyi sınırlı kılarak faaliyetlerimizin yoğunluğunu arttırmaya yönelik görüşlere sahibiz.” ifadesinde bulunmuştur.

Türkiye'nin tedarik sektörü ABD'deki yatırımlarını genişletebilir.

OSD başkanı Eroldu, Amerika Birleşik Devletleri'ndeki otomotiv sektöründe buslar, traktörler ve kamyonlar gibi alanlarda nispeten daha yüksek rekabete sahip olan iş ortamlarının mevcut olduğunu belirtti. Eroldu şöyle ekledi: "Tabii ki, kamyon ve otobüs üretimi ABD için oldukça özeldir. Üretimleri bizimkinden farklı ancak traktör piyasası bu alanda bir şans oluşturabilecek."

Eroldu, Avrupa'dan ve Çin'den Amerika Birleşik Devletleri'ne ihraç edilen traktörlerde Türkiye'nın öne çıkarabileceği potansiyeli belirtti ve şu notları yaptı:

Hazır bileşenlerde Türkiye'nin üstünlüğü mevcut ve bu oran %4'lük ihracatımıza düşüyor. Bu rakamı çiftine çıkarırsak hala %8'i aşar; dolayısıyla sonucun ciddi bir değişimi yoktur. Amerika Birleşik Devletleri'ne yatırım yapmayı düşünmesini bekleyebileceğimiz Türk tedarikçi endüstrilerinin sayısını artırabiliriz, çünkü şu an dehşiye sahip olanlar oldukça kısıtlıdır.

2024 yılına kadar yüzde 70'lük bir toplam kullanıma sahip olduk

Cengiz Eroldu, iç pazardaki yerli üretim oranları hakkında da ayrıntılar sundu.

Erodaldı, geçen yıl otomobili aracında yüzde 30'luk bir yerel pazar payıyla sonuçlandığını belirtti ve bu oranın hafif ticari araçlar için yüzde 27, kamyonlar için ise yüzde 63'e ulaştığını söyledi. Ayrıca, otobüslerin yüzde 100'ünü ve traktörlere yakın olarak yüzde 90'i yerel üretimle karşılamakla yetildiğini vurguladı.

Eroldu ve sektörün kapasitesini kullanma problemleriyle baş ettiğini belirterek şunları söyledi: "Geçen yıl, yani 2024'te toplam kapasitemizi %70 oranında kullandık. Bu, geçen yıllardaki %40'luk iç piyasadaki payımızın sonradan %30'larla geri gelmiş olması nedeniyledir. Rekabet gücümüzü kaybettik; herkesin farkındadır buna rağmen. Ayrıca, kapasitenin kullanımı azalması durumunda zaten mevcut problemi daha da kötüleştiren bir faktör oluşturuyor. Bence 2024'te rekor ihraç gerçeklestirdik ancak hala daha rekabetci olmalıyız diye ekledi."

Eroldu, yabancı doğrudan yatırımlardan bahsetti ve bunların bu yılki otomotiv sektörünün istatistiklerinde pozitif etkilerin görünmesini beklediğini söyledi.

Eroldu, belirttiği yatırımlar sayesinde kurulmuş kapasitenin artırılacağı görüşünü dile getirdi ve şöyle söyledi: "Bunların tümü bizleri yaklaşık olarak 2,7 ila 2,8 milyon aralığındaki oldukça önemli bir kurulu kapasitesine taşıyacak. Amacımız bu kapasiteyi mümkün olduğunca daha fazla doldurmaktır çünkü otomotiv endustrisi gerçekte Türkiye'nin ekonomik sayılarına ve performansına büyük ölçüde katkıda bulunuyor."

Eroldan göre, Türk otomotiv sektörü şu anda dünya çapında 14. sırada yer alıyor ve kapasite artışıyla 10'a yükselme amacına ulaşıyorlar. Ayrıca, ülkede Avrupa'nın üçüncü büyük otomotiv gücü olması çok önemli bir hedef olarak görülüyor; burada ihracat rakamları 50 miliardoluştuğunu belirtti.

Table of Contents [Close]
    Daha yeni Daha eski
    X
    X
    X